Pages

Sunday, April 3, 2011

Elakkan menternak LEMAK...


Assalamualaikum and moshi2 readers..^_^

sekadar gambar hiasan..

Gemok?? Gendut?? Bulat?? Montel?? perkataan nilah yang paling sensitif bagi perempuan bila ditegur.. apatah lagi aku yang chubby + kawaii ni. haha (perasan lebih ~~) dulu time aku sekolah rendah selalu dihantui dengan pujian2 macam ini. Memang tak pernah miss lah.. sebab time tu aku montel membulat sangat. gendut2 bagai.. haha.. disebabkan aku faham perasaan bagi sesiapa yang senasib dengan aku ni.. timbullah idea dalam kepala otak aku nak masukkan entry ni untuk share dengan kamo0 yang membaca.. ngeng~~

  rutin menternak lemak especially dalam kalangan remaja makin membuak-buak.. apatah lagi sekarang musim cuti banyak. Bukan setakat itu je, pekerja yang duduk kat office macam aku ni pun da mula berjinak-jinak nak ternak lemak. pasal pa?? ni semua punca daripada timbulnya sifat MALAS dalam diri kita ni.. malas nak wat kerja.. malas bersukan.. malas study.. dan sama waktu dengannyalah..
 
 
  moreover manusia ni cepat bosan nak wat sesuatu perkara.. betul tak?? Walaupun cuti berkurun-kurun dan banyak free kat rumah.. bila dah bosan sampai tak tahu nak wat pe.. mulalah "ngap itu".. "ngap ini".. melantak tak sudah2.. pastu explore peti ais plak.. rembat je pe yang ada.. janji mulut ni mengunyah-ngunyah je keje.. bukan setakat melantak je.. leh plak relax landing2 bagai terperap dalam bilik sambil menghadap laptop sepanjang hari.. Mana lah tak berlemak-lemak badan ni kalau everyday macam tu.. tepuk dada tanya perut..
 
tahukah macam mana lemak ni terhasil?? kita tak sedar apa yang kita makan tu mengandungi banyak lemak. Mengikut kajian kebanyakan masyarakat malaysia ni main melantak je makanan tanpa mempraktikkan piramid makanan yang telah diajar oleh pakar kesihatan sejak tadika lagi. tak kesah lah gula banyak.. garam berlebihan.. main masuk je dalam perut kita.. sedarkah semua ni jika berterusan akan membawa maut.
 
piramid makanan

sama-samalah kita amalkan piramid makanan ni ye readers.. disiplinkan diri makan ikut time yang betul.. then jangan plak makan sampai 4 pinggan sehari macam aku (kena sound sekali dengan lidi. aiya~~) jangan ikut nafsu ye. ngee~~ (ada gaya macam doktor tak??) haha.. settle bab makanan nak sentuh bahagian riadah lak.. dah alang-alang tengah cuti ni. Kita luanglah masa dengan family or membe2 gi bersukan kat luar nun.. tak molek deyh kalo asik terperap je dalam bilik. 

kat shopping complex pun dah ada sukan gak aw..

Badan kita ni perlu keluarkan peluh gak. tambahan lak sekarang ni dah ada pelbagai sukan permainan yang menarik dan menyeronokkan kat luar sana.. macam gi jogging, memanah, main bola sepak, futsal, badminton dan sebagainya lah. Yang penting niat dan disiplin kita. Barulah badan kita cergas otak jadi fresh dan kurang "pujian" seperti perenggan pertama kat atas ni.. haha..

Diharap kita sama-sama dapat terapkan amalan hidup sihat seperti apa yang aku cuba sampaikan ni.. katakan tidak pada MENTERNAK LEMAK!! 

p/s: sekiranya ada beberapa perkataan yang menyinggung perasaan pembaca.. harap sangat dimaafkan ye.. post kali ni tiada kena mengena dengan sesiapa.. just pengalaman diriku yang ingin dikongsi^_^ kita buang yang keruh dan ambil yang jernih k.. jaa ne =D

5 comments:

maisarah said...

haha. ni entri perli aku ke ape ni. :p

ala. coklat lam peti ais tu buat hiasan je. aku bagi kucing aku yg mkn. bukan aku. hehe.

Unknown said...

aku tak tulis nama ko pun.. ko je yang ngaku.. haha XD

MJ said...

cuba baca sejarah barat kot.. dulu2 org paling gemuk adalah org paling seksi + canti.. awal tahun berapa tah, kurus pulak dianggap seksi ... haha.. apa2 pon, gemuk biar sihat.. ngeee

Unknown said...

betul3..^^ tapi gemuk biar sehat tak.. badan 50/50 + sehat baru best..^_^

Erin Lutfi said...

setuju!! :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...