Pages

Friday, March 25, 2011

Bunuh Diri di KBMall Kota Bharu..


Assalamualaikum and Moshi2..!!^_^

pagi tadi aku telah dikejutkan dengan aksi panas yang berlaku di Kelantan jauh nun disana.. artikel menyatakan bahawa seorang wanita berusia dalam 20 an cuba membunuh diri dengan terjun dari bangunan KBMall setinggi 30 meter, petang semalam. Wow!! tingginya. leh masuk Replays Believe it or Not ni. haha.. 

berlaku lebih kurang pukul 4 petang

Back to the topic.. Mangsa tersebut dipercayai sebelum itu bergaduh dengan teman lelakinya. Semasa dalam cubaan membunuh diri.. Gadis itu berlegar di sudut bangunan sambil memegang pisau kemudian kelihatan bercakap melalui telefon selain menghantar SMS dan secara tiba-tiba cuba menggelar tangan serta lehernya.

Ya Allah.. apa lah nak jadi dengan manusia zaman sekarang ni..?? nak senang lepas tanggungjawab.. bunuh diri.. seronok sangat ke bunuh diri ni? kalau nak tahu.. kesalahan membunuh diri ini merupakah satu kesalahan yang terlalu besar. Orang yang membunuh dirinya akan diazab di akhirat kelak sebagaimana dia membunuh dirinya di dunia.

Abu Hurairah R.A. meriwayakan dari Nabi S.A.W.

Maksudnya: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kakal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diiri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” 
(HR al-Bukhari dan Muslim)

 Hadis diatas ni pun sudah menjelaskan bertapa dasyatnya hukuman bagi orang yang membunuh diri. setiap masalah mesti ada jalan penyelesaiannya. gunakanlah akal yang diberi ni untuk berfikir. bukan guna cara alternatif dengan membunuh diri.. Aku ni tak adalah banyak ilmu sangat bab agama ini.. just nak menyampaikan dan berpesan sebagai sedara sesama Islam. Aku wat mengikut kemampuan aku je.. moreover aku bukan nasihat untuk korang je tapi untuk aku sekali. sebab kita ini insan biasa. We as a human are not PERFECT k.. so.. apa salahnya kita tegur-menegur antara 1 sama lain. dengan kaedah itu barulah kita leh mengubah diri kita menjadi lebih baik.. betol tak? 

Sahabat aku selalu ingatkan aku. "pukolan Ombak pertama takkan sama dengan pukolan Ombak yang kedua". Artinya.. segala perbuatan yang kita lakukan pada hari ini takkan sama dengan perbuatan yang kita lakukan pada hari yang lain. so.. sama2 lah kita mohon pada tuhan kita jadikan hari ini hari paling baik dari semalam.. dan jadikan hari esok lak lebih baik dari hari ini.. Moga kita tak tergolong dalam golongan yang dinyatakan dalam hadis diatas. Insyaalallah..=D
#video ini menunjukkan semasa bomba cuba selamatkan gadis tersebut.(mamat bomba tu pro lak!!^^)
yang penting dont try this at home.. hehe..


pesan mama:  kamu wat parkour leh lak??
( parkour itu sukanlah mama.. betol tak kori??^_^)

3 comments:

Capyqa said...

aku ingatkan awek kau tadi yang tojun bangunan.
HOHO

shezwan said...

haha.. sengal lah ko ni.. pling teruk pun pilihan aku takdenye wat benda bodo macam ni.. ngee..

nurshahirah said...

gilak punye orang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...